Leuk lijsttrekkersdebat in 2B Home

9 oktober 2013

DSC_0886

Gisteren was het zover: als lijsttrekkerskandidaten kruisden we de degens in een lekker warme en goedgevulde zaal in 2B Home. Het was gezellig en veel leden en niet-leden waren gekomen om hun favoriete kandidaat aan het werk te zien of te kijken welke kandidaat ze uiteindelijk zouden willen kiezen.

De avond bestond uit twee delen: voor de pauze debatteerden Frans Muijzers, Taco Kuiper en ik in 1-op-1 debatjes over 1. aanbesteding en marktwerking, 2. de wijkgerichte aanpak en 3. de decentralisaties die op de gemeente afkomen (bv jeugdzorg, langdurige zorg en arbeidsintegratie). Onze meningen lagen niet heel ver uiteen op deze onderwerpen, maar toch werden verschillende accenten gezet en waren er ook verschillen in prioriteiten en aanpak.

In het tweede deel na de pauze konden de aanwezigen in de zaal kritische vragen stellen aan ons als kandidaten, onder meer over armoedebeleid, zorg en onze inzet voor de PvdA, de fractie en de komende campagne . Het werd nog even spannend toen Taco Kuiper en ik het niet met elkaar eens werden over de nieuwe kwaliteitsimpuls die ik de fractie wil geven. Mijn politieke ervaring als Tweede Kamerlid wil ik namelijk ook graag inzetten om de fractie verder te professionaliseren en meer focus aan te brengen in het politieke denken en handelen. Daarnaast wil ik weer een meer herkenbaar en bevlogener PvdA-geluid laten horen. Taco vatte het m.i. te persoonlijk op als kritiek op zijn functioneren als fractievoorzitter. Zo bedoelde ik het niet. Ik sprak alleen voor mezelf en wat ik voor meerwaarde denk mee te brengen. Dus was er even een felle discussie tussen ons, wat wel weer als voordeel had dat de aanwezigen in de zaal goed te zien kregen waar de overeenkomsten maar ook duidelijke verschillen zitten in persoonlijkheid, taakopvatting en aanpak. Er valt dus echt wel wat te kiezen bij deze lijsttrekkersverkiezingen!

Ik dank alle vrijwilligers voor hun inzet bij de organisatie van dit debat. Dank aan met name Wim Bakker en Jeroen Disco, en natuurlijk aan mijn mede-kandidaten. Het was een fair debat met respect voor elkaar. Wij hebben alledrie gezegd dat wij ons loyaal achter de uiteindelijke winnaar zullen scharen. En vervolgens gaan we samen volop campagne voeren om een mooi resultaat voor de PvdA neer te zetten bij de komende gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart 2014. Die campagne begint niet pas ergens in februari, maar wat mij betreft bij wijze van spreken de dag na de uitslag van de lijsttrekkersverkiezing, die bekend wordt gemaakt op onze uitslagenavond op 19 oktober. We gaan gewoon door, we gaan de straat op en maken persoonlijk contact met de burgers van Zoetermeer. We luisteren naar hun verhalen en we vertellen welke oplossingen de PvdA wil bieden. We doen dat samen met alle vrijwilligers en hopelijk ook met u!

Zie wat de aanwezigen van het debat vonden: